Lokale beroemdheden - Reisverslag uit Ayvalık, Turkije van Fanny Uijtven - WaarBenJij.nu Lokale beroemdheden - Reisverslag uit Ayvalık, Turkije van Fanny Uijtven - WaarBenJij.nu

Lokale beroemdheden

Door: Fanny

Blijf op de hoogte en volg Fanny

15 Mei 2009 | Turkije, Ayvalık

Hier ben ik weer..gelukkiger dan ooit. Niet dat ik met Jordi niet gelukkig was, maar ik ben weer echt aan het rondreizen en dat doet deugd. Wacht tot je mijn verhaal gelezen hebt, dan begrijp je waarom.

En dus daar kwam ik na mijn nachtbusreis aan in Kusadasi. Zoals iedereen wel weet die al eens een nachtbus heeft genomen..vreselijk en je doet geen oog dicht omdat je probeert te vermijden dat je op de schouder van je medereiziger kwijlt. Uitgeput en nog 6 uur te gaan voordat ik mijn nieuwe reisgezel Alfredo zou ontmoeten, legde ik me in de ochtendzon te slapen op het strand. Waarschijnlijk omdat de geur van Cindy en Bo nog in mijn kleren zat, duldden de straat-strandhonden me wonderwel. Veilig was het ook aangezien ze geen andere levende ziel op hun terrein toelieten. k begreep er niet veel van, maar trok me er snurkend maar weinig van aan. Na een paar uur werd ik gewekt door de brandende zon (ja jordi..speciaal voor jou een Lonely Planet zinnetje!). Al snel geraakte ik 'aan de klap' of beter 'aan de met handen en tanden uitleggen' met een paar lokale straatwerkers. Eén van hen, een brave papafiguur, vond het toch maar niets dat ik zo in mijn eentje op het strand sliep (ik kreeg maar niet uitgelegd dat ik er enkel de morgend had doorgebracht) en nodigde me -samen met mijn maat in aantocht- uit in zijn huis. Goed, zo dacht ik..kan ik weer eens een douchke nemen.. Mmm. Dit draaide anders uit, hierover later meer.

En zo ontmoette ik na 6 maanden weer mijn mattie Alfredo uit Spanje. 31 jaar en zo ongeveer al 6 jaar aan het rondreizen. We ontmoetten elkaar ergens in Tjechie, brachten 2 boeiende dagen met elkaar door en vervolgenden vervolgens onze eigen weg. Het leek ons wel interessant samen Turkje door te trekken aangezien hij al even in Griekenland was en ik hier. En dus..zo gezegd zo gedaan. Het weerzien was blij, hoewel we na enkele dagen wel beseften dat het beeld dat we van elkaar hadden en wie we in werkelijkheid zijn, lichtelijk van elkaar verschillen. Misschien geen wonder als je elkaar maar 2 dagen kent. n elk geval blijven we gaan voor het plan de volgende 2 maand samen door Turkije te sjoeken. k vlucht af en toe van hem en andersom...en zo komt alles wel goed. De tijd die we samen doorbrengen is schitterend..lees verder!

En dus..onze eerste avond samen brachten we niet door in Idra (Alfredo s piepkleine tent), maar bij de strandwerker 'thuis'. De arme man (letterlijk) wilde ons tenminste een dak boven het hoofd aanbieden. Nu ja..we kregen een heel huisblok boven ons hoofd. Hij leefde samen met zijn zoon en 5 duiven in de kelder van een appartement. Alles grijs beton en stinkend naar vogelstront. Verder een 'badkamer' die ik slechts één blik heb gegund waarna ik besloot maar af te zien van douchen en ging plassen in het naburige kerkhof. De keuken bestond uit 3 borden, 2 lepels, een gasvuurtje met één pitje en een hoop goede wil. Mijn baba (papa) kan beter koken, maar dat heeft misschien ook te maken met de voorhanden ingredienten... De matras waar we op sliepen, had voor zover ik weet net geen vlooien. Dit was ons eerste verblijf in een plaatselijk huis. Dit klinkt hoogstwaarschijnlijk vreselijk negatief, maar het tegenovergesteld is waar! De sfeer, de gebeden op een piepklein matje richting Mekka waarin er werd gevraagd goed voor ons te zorden op onze toekomstige omzwervingen..Deze twee mensen ontvingen ons met een ongekende gastvrijheid en ik denk aan dit avontuur terug met een grote glimlach en dankbaarheid. Hierdoor leert men relativeren. En tenslotte..vogelpoep hier en daar is niet zo erg. Varkens komen we hier gelukkig niet al te vaak tegen! Toen we na 2 nachtjes verder trokken, maakte ik een levensgrote tekening van Alfredo en mezelf met wasco op de grijze betonnen muur naast het bed van de vader. Twee kleurrijke en vrolijk muziek makende mensen. Twinkelende ogen, een groot geschenk!

In Efesus -een boeiende archeologische plek- ontdekten we op de parking 'de gouden regel'. Met onze gitaar op de rug stapten we richting ingang waar we de grote som van 20 TL moesten betalen. Onderweg had één van de taxichauffeurs ons gevraagd een liedje voor hen te spelen. Het was warm en we wimpelden hem af. Pas op de terugweg gingen we bij hen zitten en maakten muziek. Toen bleek dat hij ons gemakkelijk had weten binnen te smokkelen als we maar gewoon naar hem toe waren gekomen op het moment dat hij vroeg om een lied... En dus : de gouden regel 'We weigeren nooit meer muziek te maken als iemand er om vraagt!' En geloof me...verder zal je ook kunnen lezen hoe gigantisch veel deuren deze regel al heeft weten te openen.

De taxichauffeur reed ons gratis naar Selcuk waar hij voor ons een plekje regelde in de grote tuin van de plaatselijke lederfabriek die toebehoorde tot een goede maat van hem. De volgende paar dagen aten we (altijd zingend en spelend) mee in de cantine van de arbeiders. Om maar een eerste voorbeeld te geven.

Op naar het rustige vissersdorpje Foça. Niet gigantisch veel te beleven voor toeristen, maar oh zo mooi en authentiek. Dit is dan weer het voordeel van veel tijd te hebben op reis. Alles kan en alles mag! Hier speelden we voor het eerst op straat. Spelen op straat is heerlijk! Het geeft een andere dimensie aan geld verdienen. Honger? Gebruik je talent en alles wat je nodig hebt, komt zomaar in je schoot gevallen! Onze eerste lira s rolden vlotjes binnen en zoals gewoonlijk als we hier spelen, kregen we van alle kanten drank en gezelschap aangeboden. Van çai (thee) tot Raki (geen verklaring nodig veronderstel ik..)in combinatie met een stortvloed van Turks. Van een taalbad gesproken.. Alfredo en ik hebben ons werkelijk op het Turks gestort en we leren snel. Boeiend! Boeiend! De mensen hebben al heel snel door dat we niet de gemiddelde toeristen zijn. Voor souvenirs geen plek in onze nu al loodzware rugzak, tijd met hopen en bereid iedereen blij te maken met de muziek die we brengen. We kunnen iets teruggeven aan de mensen die voor ons zorgen... Dat voelt goed aan!

Van Foça naar Bergama..zoals steeds liftend. Zo leer je mensen kennen en papa..ik heb in een echte kamion meegereden! ik ben blij dat ik met Alfredo ben. Alleen zou ik dit niet aandurven. Ook het slapen bij de mensen thuis zou er niet inzitten. k begrijp ook wel dat Alfredo niet de onkwetsbare superheld is, maar toch..dat je iets tussen je benen hebt hangen, helpt toch wel.. We blijven wel voorzichtig hoor. We gingen mee met de duivenman op de eerste dag door de blik in zijn ogen. in Bergama weigerden we een plek van een 'opgetalloorde' vent omdat die duidelijk voor niets deugde. De eerste nacht in Bergama sliepen we in een mooi park, maar zaten we verveeld met onze zware bagage die we hier toch niet konden achterlaten. in zulke gevallen spreken we meestal een winkelier aan waar we wat kopen en die we vervolgens onze spullen toevertrouwen. Boven het hedendaagse Bergama torent het eeuwenoude 'Pergamum' uit. Alweer een oude site waarvoor je veel te veel toegangsgeld moet betalen. We beklommen de berg, probeerden de bewakers tevergeefs om te kopen met een paar nummers, probeerden vervolgens binnen te sluipen via de achteringang struikelend en klauterend over de rotsblokken en werden vervolgens alsnog weer buiten gebonjourd zonder dat we iets konden zien. Dan maar niet...20TL betalen we uit principe niet. Te veel en we zijn geen foto's nemende Chinezen. NA! En dus zetten we ons bij een familie die brollewieter verkoopt aan al wie Turkije 'bezoekt'..tis te zeggen..de rotsblokken uit het verleden. :) Voor de verandering zongen we nog maar eens een paar liedjes. De sfeer zat er al snel in. De toeristen moesten zichzelf maar helpen..al de verkopers verzamelden zich rondom, de trommen werden bovengehaald en iedereen zong in het 'Engels' uit volle borst mee. Volgens mij zijn we al ergens in één of ander filmpje op facebook te zien! Hier leerden we de familie kennen die ons omdoopte in het reizend gezelschap 'Ali en Fatma' en die ons alsnog de volgende dag binnen smokkelde op de site. DUBBEL NA! Ze namen ons gedurende 3 dagen op als derde dochter en derde zoon. We gingen mee taart eten en dansen op een trouw van vrienden. We aten met zijn allen op de grond van het terras uit grote schalen. ik hielp mee in de keuken, leerde weer wat bij van 'Ana' (mama) die wel 100 dingen tegelijk deed -der sigaret met 3cm lange assen steevast in der mond- en geen 5 minuten stil kon zitten: (universeel?) We speelden met de kleine broer die ons nog het meest Turks leerde. De grote broer (ook van 86) werd een beetje verliefd... De zussen namen me samen met hun moeder gezellig tussen hen in, sloten de mannen buiten en kapten me roddelend over vanalles en nog wat vol met çai. Onvergetelijk... Te weinig woorden. Alweer heel mooie herinneringen en een hart vol dankbaarheid.

in Ayvalik aangekomen (huidige plek) werden we na veel getreuzel en getwijfel door een ontheemde Turk uitgenodigd om in zijn tuin te overnachten met onze tent. Deze familie had 26 jaren in Nederland gewoond en de Europese angst was hem duidelijk in de kleren gekropen. Enerzijds vond hij het voor ons 'veel te gevaarlijk' om buiten een omheining te slapen, maar langs de andere kant betekende dit wel dat hij zijn deuren zou moeten openen...Middelweg dan maar... Met de tent in de tuin. Ik ben dankbaar. ik ben blij voor deze man dat hij toch al een deel van zijn angst overwon. Voor hem was dat dit keer genoeg. Misschien mogen de volgende gasten binnen koffie drinken ipv op de gazon. De volgende dag verplaatsten we de tent naar een rustiger oort. Een gigantisch leegstaand huis, vervallen en met mega gaten in de vloer, maar duidelijk groot genoeg voor ons tentje! Bovendien val ik er niemand lastig met mijn geplingel op de gitaar. Jaja dames en heren... Ali heeft de taak op zich genomen me gitaar te leren spelen, want mijn voorgaand geknoei maakte hem horendol. Pom pom popom van de Pink Panter is één van mijn eerste lessen. Tis nog even een ziek pantertje, maar Ali zegt dat het wel goed komt met hem.
Ons tentje...nog steeds geen sinicure. De tent is namelijk nogal aan de kleine kant. Schouder aan schouder bleek na 2 nachten en veel gemor te krap. ik knuffel nu maar Ali s voeten.. :) De nachten worden minder koud. Gelukkig. Wie mij kent, weet dat ik nogal een koulijder ben.. De laatste nachten voldoen 3 shirts en 2 broeken. De bergen in het oosten worden boeiend!

Laat ik tenslotte de tittel verklaren..Gisteren achtte de plaatselijke krant ons belangrijk genoeg om driekwart pagina met foto s en artikel aan ons te besteden! We gingen uit ons dak toen we dit zagen! Van een schoon souvenir gesproken! Na 3 dagen in deze stad kent zowat iedereen ons als het koppel dat overal opduikt met gitaar, sfeer en schoon stemmekes!
De eerste keer speelden we gewoon op straat. Daar vandaan werden we uitgenodigd van restaurant tot restaurant om te komen spelen. Elke keer krijgen we in ruil van de baas lekker eten en van de klanten doekoes! We geven amper een cent uit en komen niets te kort! En dat allemaal door muziek te brengen..iets waar we allebei zelf super van genieten! God; Allah...who ever...is ons goed gezind! Dit noem ik nog eens een land leren kennen! ik hoop dat het geluk aan onze kant blijft... Morgen gaan we een weekend lang mee met een duikboot (om boot voor duikers) voor toeristen. Zon, zee en duiken in ruil voor muziek... It suits for me!!! HASTA LA VSTA BABIES!!!

PS...nog 2 gaatjes laten bij schieten in mijn linker oor. Echt super conventioneel! :)

  • 18 Mei 2009 - 15:23

    Sofie:

    Wauw Fanny, klinkt super!

    Ik mail je snel, no worries :-)

    Maar eerst op lang weekend denk k!

    DIkke knuffel,
    Sofie

  • 22 Mei 2009 - 06:02

    Tante Diane:

    Weer veel moeten lezen maar telkens zeer boeiend wat je allemaal meemaakt en leert.We denken steeds aan u en volgen je op de voet waar je zit en wat je allemaal doet en dat je overal komt en alles toch goed terecht komt.Hier alles nog steeds hetzelfde druk druk druk,nu zitten we met Koen zijn zus en haar man in duitsland op bezoek bij zijn broer en de kinderen,jeen ontspanning .veel groetjes kusjes xxxxxxxx

  • 02 Juni 2009 - 22:05

    Marlies:

    wat een mooi verhaaltje voor het slapengaan. Wat een wereld van verschil tussen onze beide situaties. Mijn wereld reikt even niet verder dan een bureau, waar ik wel op tocht kan gaan samen met nieuwe kennis. Klinkt dit geloofwaardig? Geniet ervan en schrijf een boek. oke?

  • 03 Juni 2009 - 08:58

    Paps:

    Ik vind de reactie van Marlies nog niet zo slecht gezien. Met alles wat je hebt en nog zal meemaken voor eind juli, heb je zeker de stof bijeen om een schitterend boek te schrijven. Jouw manier om je belevenissen aan ons toe te vertrouwen kan zeker vele andere mensen ook bekoren. Dus ik zou zeggen ...DOEN!
    Kiss Dad XXX

  • 03 Juni 2009 - 11:11

    Katrien:

    Hey Vriend!
    Sorry dat ik al zo langs niets van me heb laten horen... Ik ben heel druk bezig geweest met studeren... Allemaal uit m'n eigen... Ben echt trots op mezef :). Met mij gaat het goed... Alee relatief gezien natuurlijk. Volgende week woendsdag beginnen de examens. We beginnen met Aardrijkskunde... Maar ik sta er wel goed voor. We hebben thuis een zwembadje opengezet. De vorige eigenaar heeft dat achtergelaten en het is & meter diep en 5 meter in diameter :). En we hebben ons plezier er al van gehad! Ok Sofie, die is nu aan het leren zwemmen én fietsen! Ze is behoorlijk leergierig. En het schoolaar is bijna gedaan... Ik ga de rest van de klas wel missen... Er gaan er niet zoveel verderdoen met Grieks, en ik weet het nog niet echt... Maar volgend jaar zijn we dan wel af van Pellens (die kleine van godsdienst, die denkt dat wij een goede band met haar hebben :o) en dat is wel zo ongeveer de ergste... Voor de rest hebben we ook wel leuke leerkrachten die we zullen moeten inruilen tegen tot nu toe nog onbekenden. En dan is het vakantie... Ik ga op kamp met de cm: heel Belgie rondtrekken. Dat gaat zoooooooooooooo leuk worden. En al ik terug kom ben jij waarschijnmlijk ook bijna terug. En dan kom ik even langs met de fiets. Ik weet sinds kort de weg; want TDiane had gevraagd om iets in de bus te gaan steken.
    Ik kijk er al naar uit.
    Maar nu ga ik verder studeren!
    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
    LOFJOE!

  • 05 Juni 2009 - 12:52

    Audrey:

    Wanneer krijgen we nog is nieuws? Ik ben hard aan het studeren en vind het fijn om dan even een verhaaltje te lezen van mijn lieve nicht...

    ZOEN

  • 10 Juni 2009 - 16:56

    Ton Ton Jan:

    Même commentaire que Audrey: c'est à croire que tu passes tes journées au sommet d'un caillou!
    Vivement des nouvelles.
    Bises.

  • 15 Juni 2009 - 12:05

    Tante Diane:

    He jij leeft toch nog he ,of blijf je daar plakken is het er zo goed dat je niet meer verder kan of heb je daar nog zoveel ontdekt of zijn er veel knappe jongens die met u optreken.Laat vlug nog eens iets van je horen he we worden ongeduldig en weten niet juist waar je nu al zit ,veel dikke kussenxxxxxxxxxxxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fanny

Le voyage des amoureux

Actief sinds 27 Sept. 2008
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 35764

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2012 - 01 Mei 2013

Tour du monde en solidaire

12 Juli 2010 - 05 December 2010

India en Thailand

30 November -0001 - 30 November -0001

Oost Europa, Cuba, Turkije en Griekenland

Landen bezocht: